دکتر سیده مریم خدامی مدیرگروه گفتاردرمانی استادیار گفتاردرمانی تلفن تماس: 77628205ـ داخلی : 239 فاکس: 77534133 E-Mail:khoddami@tums.ac.ir آدرس: تهران، خیابان انقلاب، پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دپارتمان گفتادرمانی مقدمه اعضای هیئت علمی اساتید مدعو آزمایشگاه
مقدمه گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1374 با مقطع کارشناسی آغاز به فعالیت کرد و با توجه به عملکرد مناسب در این مقطع به سرعت موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع ارشد شد. سپس در سال 1387 با همکاری اساتید خارج (هندوستان و ایتالیا) و داخل کشور مقطع دکترای تخصصی گفتاردرمانی راه اندازی شد و دو درس مجازی با کشورهای هندوستان و ایتالیا برگزار گردید. در حال حاضر گروه گفتاردرمانی دارای 7 عضو هیئت علمی، دو کارشناس و یک منشی کلینیک می باشد. گروه برای اولین بار اقدام به جذب اساتید افتخاری نمود که در این راستا موفق به اخذ 10 عضو افتخاری خارجی که همگی از اساتید بنام در حوزه مختلف مرتبط با رشته می باشند گردیده است. دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی
اعضای هیئت علمی ردیف نام و نام خانوادگی مرتبه علمی شماره تماس داخلی 1 دکتر مهشید آقاجان زاده استادیار 324 2 دکتر سمیرا آقادوست استادیار 3 دکتر جلال بختیاری دانشیار 205 4 دکتر سيداحمدرضا خاتون آبادي دانشیار 240 5 دکتر سيده مريم خدامي استادیار 239 6 دکتر هوشنگ دادگر استادیار 238 7 دکتر زهرا سليماني دانشیار 237 8 دکتر آذر مهری دانشیار 237
ردیف نام و نام خانوادگی مرتبه علمی کشور 1 پروفسور مایکل نیچه پروفسور آلمان 2 پروفسور امیرهمایون جوادی استادیار انگلیس
آزمایشگاه ها * آزمایشگاه رشد زبان کودک و اختلالات آن آزمایشگاه رشد زبان کودک و اختلالات آن در گروه گفتار درمانی دانشکده توانبخشی فعالیت خود را از سال 1392آغاز کرده است.این آزمایشگاه در سه زمینه فعالیت تحقیقاتی انجام می دهد: 1) مطالعه فرایند رشد در کودکان تک زبانه با رشد طبیعی. 2) مطالعه ارتباط میان زبان و سواد آموزی. 3) مطالعه رشد زبان در کودکان دارای اختلال واج شناختی، اختلال طیف اوتیسم،آسیب های زبانی ویژه،آسیب های شنیداری،سندرم داون و نارساخوانی. هدف این آزمایشگاه ارائه تمرین های لازم برای ارزیابی و درمان اختلالات زبان در کودکان پیش دبستانی و سنین دبستان می باشد. پروژه هایی که برای این آزمایشگاه تعریف شده اند : 1- تاثیر درمان واژگان پایه ی اصلاح شده بر صحت و ثبات خطاهای گفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری بی ثبات 2- مقایسه مدل دستور داستان در کودکان 6-7 ساله مبتلا به آسیب ویژه زبانی و کودکان طبیعی مسئول آزمایشگاه:دکتر زهرا سلیمانی * آزمایشگاه بررسی عملکرد حنجره مشاهده حنجره بخش جداییناپذیر از فرایند ارزیابی، تشخیص و بررسی پیامدهای درمان در اختلالات صوت است که هدف آن ارائه اطلاعات لازم درمورد ساختار و عملکرد حنجره است. ابزارهای بالینی و پژوهشی متنوعی جهت مشاهده حنجره طرحی شدهاند که از جمله پرکاربردترین آنها میتوان به ویدئولارنگوسکوپی و ویدئواستروبوسکوپی اشاره کرد. آزمایشگاه بررسی عملکرد حنجره گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی مجهز به ویدئوآندوسکوپی حنجره یا ویدئولارنگوسکوپی است که یکی از ابزارهای متداول و کاربردی برای مشاهده حنجره است. با استفاده از این تکینک برخلاف ویدئواستروبوسکوپی، در خلال آواسازی امکان مشاهده حرکات ارتعاشی سریع چینهای صوتی بهصورت حرکات کند وجود ندارد. در نتیجه برخی از اطلاعات همچون رفتارارتعاشی و موج مخاطی چینهای صوتی با استفاده از این تکینک قابل ارزیابی نمیباشد. اما سایر اطلاعات حاصل از تکنیک ویدئواستروبوسکوپی همانند الگوی انسداد چاکنای، چرخش افقی-جانبی (حرکت) چینهای صوتی، لبه ارتعاشی، مرحله انسداد، سطح عمودی چینهای صوتی همراه با تظاهرات حنجره بهویژه چینهای صوتی حقیقی، کاذب و سینوسهای پریفرم با استفاده از این تکنیک نیز قابل استخراج هستند. متخصص گوش و حلق و بینی و گفتاردرمانگر حاذق در زمینه اختلالات صوت میتوانند از این تکینک برای ارزیابی، تشخیص و بررسی پیامدهای درمان و تصمیمگیریهای درمانی در بیماران مبتلا به اختلالات صوت استفاده کنند. دستگاه ویدئوآندوسکوپ حنجره این آزمایشگاه مجهز به تلسکوپ 70 درجه غیرقابل انعطاف، دوربین و منبع نور LED ساخت شرکت ECLERIS کشور آرژانتین میباشد. اهداف آزمایشگاه در آزمایشگاه بررسی عمکرد حنجره گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی از ویدئوآندوسکوپی حنجره یا ویدئولارنگوسکوپی برای تامین اهداف آموزشی بهویزه اهداف آموزشی دوره تحصیلات تکمیلی، اهداف پژوهشی در قالب پایاننامه و طرحهای تحقیقاتی و همچنین ارائه خدمات بالینی به مراجعان مبتلا به مشکلات صوت و حنجره استفاده میشود. مسئول آزمایشگاه: خانم دکتر سیده مریم خدامی * آزمایشگاه تحلیل آکوستیکی صدا یک بخش مهم از ارزیابیهای آزمایشگاهی و عینی گفتار تجزیه و تحلیل اکوستیکی یا اندازهگیری اکوستیکی است. مجموعههای سختافزاری و نرمافزاری متنوعی تاکنون برای تجزیه و تحلیل اکوستیکی گفتار طراحی شدهاند. آزمایشگاه تحلیل اکوستیکی صدا مستقر در گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی مجهز به مجموعه سختافزار و نرمافزار Speech Studio ساخت شرکت لارنگوگراف میباشد که بهطورخاص برای اندازهگیریهای عینی و دقیق صوت طراحی شدهاند. با استفاده از این دستگاه پردازشگر لارنگوگراف موج لارنگوگراف (EGG) همراه با شکل موج اکوستیکی را نمایش میدهد. این مجموعه امکان تجزیه و تحلیل اکوستیکی در خلال تولید واکههای کشیده و گفتار پیوسته را فراهم میکند. همچنین امکان نمایش همزمان اسپکتوگراف (طیفنگار)، فرمنت، بهره انسداد (QX) و فرکانس پایه (FX) وجود دارد. علاوه بر این در این آزمایشگاه از نرمافزار (Praat (Boersma & Weenink جهت تجزیه و تحلیل اکوستیکی نمونههای گفتاری استفاده میشود. برنامه فوق یک بسته نرمافزاری رایانهای برای تحلیل علمی گفتار از نظر اکوستیکی و آواشناختی است که به صورت رایگان از طریق وبسایت http://www.fon.hum.uva.nl/praat/ قابل دریافت است. نرمافزار فوق یک ابزار بسیار قابلانعطاف برای تحلیل گفتار است که طیف وسیعی از روشهای استاندارد و غیراستاندارد شامل تحلیل اسپکتوگرافی، تحلیل تولیدی، تحلیل اکوستیکی و شبکههای عصبی را پوشش میدهد. اهداف آزمایشگاه آزمایشگاه تحلیل اکوستیکی صوت جهت تامین اهداف آموزشی گروه گفتاردرمانی در قالب ارائه واحد آزمایشگاه گفتار به دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعال است. علاوه بر این، از آزمایشگاه فوق جهت تامین اهداف پژوهشی گروه در قالب طراحی و اجرای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی و طرحهای تحقیقاتی در جمعیت بهنجار و بیماران مبتلا به مشکلات صوت نیز استفاده میشود. تاکنون کلیه فعالیتهای صورتگرفته در این آزمایشگاه با استفاده از نرمافزار Praat انجام شده است؛ فقط در یک دوره زمانی کوتاه از مجموعه Speech Studioبرای تدریس واحد آزمایشگاه گفتار در مقطع کارشناسی ارشد استفاده شده است. گروه گفتاردرمانی درنظر دارد استفاده از این دستگاه را برای تامین اهداف آموزشی گروه در دوره تحصیلات تکمیلی مجددا راهاندازی کند. مسئول آزمایشگاه : خانم دکتر سیده مریم خدامی * آزمایشگاه نوروفیدبک نوروفیدبک ابزاری برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و تنظیم فعالیت مغز در زمان اجرا می باشد. به عبارتی نوعی بیوفیدبک است که بر اساس مدل شرطی سازی عامل و با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد.بازخورد به طور معمول از راه تصویر یا صدا به فرد ارائه می شود و از این طریق فرد متوجه می شود الگوی مناسب امواج مغزی را افزایش و همزمان الگوهای غیر مناسب را کاهش دهد.مطالعات مختلفی استفاده از این ابزار را برای کمک به کودکان مبتلا به نقص توجه و تمرکز، اختلالات یادگیری و نیز کودکان مبتلا به اوتیسم مفید گزارش کردند. این آزمایشگاه مجهز به نوروفیدبک مدل: 2 dual channel inputs, 4 single channel inputs, NeXus-10 با نرم افزار Bio Trace می باشد. در حال حاضر این آزمایشگاه بصورت بالینی آماده پذیرش بیماران مبتلا به اختلالات یادگیری، اوتیسم و نقص توجه و تمرکز و همچنین طراحی و اجرای پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد. مسئول آزمایشگاه: دکتر هوشنگ دادگر * آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی زبان و شناخت(ERP Lab) آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی زبان و شناخت مشتمل بردو بخش بررسی پتانسیل وابسته به رخداد (ERP) و «ای- پرایم» (E-Prime) میباشد. ** بررسی پتانسیل وابسته به رخداد (ERP) پردازش اطلاعات در مغز با استفاده از پتانسيلهاي الكتريكي توليد شده توسط سلولهاي عصبي صورت ميپذيرد. يكي از روشهاي مطالعه مكانيسمهاي نروني شناخت ثبت پتانسيلهاي مرتبط با فعاليتهاي شناختي مغز از سطح جمجمه ميباشد. در اين روش پتانسيلهاي مغزي تا هشتاد هزار برابر بزرگتر شده و پس از فيلتر نمودن امواج ناخواسته پتانسيلهاي وابسته به فعاليت شناختي پردازش ميگردند. اهداف آزمایشگاه با توجه به اینکه زبان بصورت در زمان (ongoing) پردازش میشود، هدف از این آزمایشگاه استفاده از ERP با برتری temporal resolution بعنوان ابزاری برای بررسی پردازش زبانی و شناختی است **آزمایشگاه «ای-پرایم» (E-Prime) E-Prime یک پکیج نرم افزاری است که جهت طراحی و اجرای آزمایشهای روانشناختی با تمرکز بر علوم شناختی و گفتاردرمانی و همچنین جمع آوری و آنالیز داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. E-Prime ابزاری برای اجرای کامپیوتری آزمایشهای روانشناختی و گفتاری با اندازه گیری دقیق زمانی در حد چند میلی ثانیه است. مدل نرم افزار موجود در آزمایشگاه E-Prime 2.0. است که ساخت شرکت Psychology Software Tools می باشد. E-Prime از تعدادی برنامه مختلف با عملکردهای متفاوت تشکیل شده است. در E-Prime برنامه های E-Studio ، E-Basic، E-Merge، E-Recovery، E-Data aid موجود است. در E-Studio پژوهش طراحی می شود و شرایط اجرای آزمایش شکل می گیرد. در E-Data aid اطلاعات جمع آوری شده در طی اجرای یک پژوهش در این قسمت آنالیز می شود. در E-Merge می توان اطلاعات چندین شرکتکننده را وارد یک فایل نمود و در E-Recovery میتوان اطلاعات را بازیابی کرد. به این ترتیب می توان روند اجرای پژوهش را در نرم افزار تعریف کرد و سپس آن را ویرایش نمود و داده ها را در فایل اصلی وارد نمود و آن ها را آنالیز کرد. کاربرد E-Prime در پژوهش های مربوط به بررسی Reaction time بسیار معتبر است. اهداف آزمایشگاه هدف این آزمایشگاه طراحی، ارزیابی و تحلیل رفتاری و شناختی است که با اندازه گیری زمان واکنش در تکالیف مختلف با دقت بسیار بالا زمینه ی مناسبی را برای تحلیل رفتار فراهم می آورد. با توجه به اینکه آزمایشگاه فوق به تازگی در گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی راهاندازی شده است تا کنون طرح یا پایان نامه ای با این نرم افزار طراحی و اجرا نشده است. مسئول آزمایشگاه: دکتر مهشید آقاجانزاده * آزمایشگاه تحریک الکتریکی مغز آزمایشگاه تحریک الکتریکی مغز (tDCS) در سال 1394 در گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی تأسیس گردید. این .تحریک مغز توسط جریان مستقیم روشی است غیر تهاجمی که جریان الکتریکی 1 تا 2 میلی آمپر ارائه میکند. دو نوع تحریک توسط tDCS ارائه میشود: تحریک آندی و تحریک کاتدی. تحریک آندی باعث برانگیخته شدن فعالیت نورونی (هایپرپلاریزه شدن) میگردد، در حالی که تحریک کاتدی از فعالیت نورونی بازداری میکند و یا اینکه آن را کاهش میدهد (دپلاریزه شدن). محل قرارگیری الکترودهای آند و کاتد در نحوه ارائه جریان و تحریک مغز بسیار مهم میباشد. نکته حائز اهمیت این است که جریان الکتریکی تولید شده توسط tDCS به حدی نیست که باعث ایجاد پتانسل فعال در نورونها گردد. شایعترین اثرات جانبی tDCS خارش و سوزش مختصر است. نتایج مطالعات متعدد حاکی از این هستند که tDCS یک ابزار ارزشمند برای درمان بیماریهای افسردگی، اضطراب، پارکینسون، دردهای مزمن، آفازی و دمانس (آلزایمر) میباشد. تحقیقات نشان داده است که پیشرفتهای شناختی در بعضی بیماران تحت tDCS حاصل شده است. اهداف آزمایشگاه آزمایشگاه تحریک الکتریکی مغز گروه گفتاردرمانی در نظر دارد اهداف خود را در قالب فعالیت در دو حوزه تحقیقاتی آفازی و طیف دمانس طراحی و اجرا کند. مسئول آزمایشگاه: دکتر سید احمد رضا خاتون آبادی * آزمایشگاه نوروسایکولوژی زبان این آزمایشگاه از سال 1388 تحت عنوان آزمایشگاه زبان، با هدف طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی در هر دو حوزه اختلالات رشدی و اکتسابی زبان، فعالیت خود را در دپارتمان گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی آغاز کرد. با هدف توسعه و تخصصی شدن آزمایشگاههای تحقیقاتی و بالینی گروه گفتاردرمانی، آزمایشگاه به تجهیزات و آزمون های مختلف در حوزه شناخت و زبان مجهز شد. لذا از سال 1393 به آزمایشگاه نوروسایکولوژی زبان تغییر نام داد. این آزمایشگاه مجهز به آزمونهایی جهت ارزیابی جنبههای حرکتی گفتار و نیز آزمونهای شناختی و زبانی است که روایی و پایایی آنها در زبان فارسی بررسی شده است. این آزمونها امکان بررسیهای دقیق عملکردهای بیماران را در حیطههای مختلف شناختی، زبانی و حرکتی در افراد تک زبانه و دو زبانه فراهم مینماید. اهداف آزمایشگاه 1-طراحی و بومیسازی آزمون های مختلف شناختی، زبانی به زبان فارسی. 2-غربالگری و ارزیابی اختلالات اكتسابي زبان با منشا نورولوژیک. 3-بررسی اثربخشی پروتکلهای مختلف درمانی در اختلالات زبان با منشا نورولوژیک. نکته: از آنجایی که این آزمایشگاه با اهداف و نام جدید، تازه تاسیس بوده و در حال توسعه است و تاکنون تعریف مشخصی برای انجام پروژههای تحقیقاتی با توجه به دستورالعمل جدید دانشکده در خصوص آزمایشگاهها نداشته است، لذا در حال حاضر نگارش نهایی اساسنامه آن در خصوص نحوه استفاده از ابزارها، ارائه خدمات و روند پرداخت هزینهها به این آزمایشگاه در مورد پایاننامهها و طرحهای تحقیقاتی در دست اقدام است. مسئول آزمایشگاه: دکتر آذر مهری