متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1402/04/20 - 09:03
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 657
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ابزار نظام طبقه بندی عملکرد اتیسم

متخصصان و والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم اغلب درباره منحصر به فرد بودن آنچه کودک می تواند انجام دهد، سوابق پزشکی و تفاوتهای رفتاری کودکان صحبت می کنند. علاوه بر نگرانی های مربوط به ارتباط اجتماعی، برخی کودکان ممکن است علائمی مانند مسائل حسی، رفتارهای تکراری، فقدان انعطاف پذیری و چالشهای دیگر را نشان دهند.

ما میدانیم که هر یک از این موضوعات ممکن است توانایی آنها برای عملکرد در زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهد. اما برای طبقه بندی یک کودک از طریق این سیستم ما از کاربران انتظار داریم که به طور ویژهای بر روی تواناییهای ارتباط اجتماعی کودک متمرکز شوند.

اکثر مردم با اصطلاحات (خفیف، متوسط، شدید) که اغلب برای توصیف کودکان با اختلال طیف اتیسم استفاده می شود، آشنا هستند اما متاسفانه به طور معمول درک مفهوم این واژه ها پذیرفته شده نیست.

برای حل شدن این مسئله در این نظام طبقه بندی زبان مشترکی برای توصیف و صحبت درباره کودکان با اختلال طیف اتیسم با تمرکز بر روی آنچه که یک کودک می تواند انجام دهد، ایجاد شده است. این ابزار به یکی از ویژگیهای عملکردی کلیدی مشترک (ارتباط اجتماعی) بین همهی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم می پردازد. این ویژگی عملکردی از طریق تحقیقی که اعضای تیم تخصصی روی والدین و متخصصان از طریق نظر سنجی برای تعیین ویژگی کلیدی اتیسم انجام دادند به دست آمده است.

 اعضای تیم به اتفاق، ارتباط اجتماعی را به عنوان ویژگی مطرح کردند، که می تواند به بهترین شیوه سطوح مختلف توانایی را مشخص کند. با ابزار سیستم طبقه بندی عملکرد ارتباط اجتماعی اتیسم (SC:ACSF) عملکرد ارتباط اجتماعی در زندگی روزمره کودک توصیف می شود.

این سیستم طبقه بندی یک تست یا چک لیست نیست و نمی خواهد جایگزین هیچ ابزار ارزیابی یا تشخیصی شود. آن چه که این ابزار انجام می دهد فراهم کردن یک روش استاندارد و ساده شده برای صحبت در مورد تواناییهای ارتباط اجتماعی کودک است. در واقع، چیزی که آنها می توانند در دو موقعیت انجام دهند:

  1. -     هنگامی که آنها در بهترین حالت خود عمل میکنند (ظرفیت)
  2. -    آنچه که آنها معموال انجام میدهند (عملکرد رایج)

این اطلاعات می تواند به راحتی بین والدین و متخصصان (آموزش دهندگان و متخصصان بالینی) مبادله شود تا به مردم کمک کند که عملکرد ارتباط اجتماعی کودک در زندگی روزمره را درک کنند و بهبود ببخشند. فایل نظام طبقه بندی ارائه شده است.

  • گروه خبری : دستاوردهای علمی
  • کد خبر : 238012
کلمات کلیدی
سید امیر میری
تهیه کننده:

سید امیر میری

فایل ها

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه