متن مورد نظر خود را جستجو کنید
آزمایشگاه تحلیل آکوستیکی صدا


معرفی آزمایشگاه
یک بخش مهم از ارزیابی‌های آزمایشگاهی و عینی گفتار تجزیه و تحلیل اکوستیکی یا اندازه‌گیری اکوستیکی است. مجموعه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوعی تاکنون برای تجزیه و تحلیل اکوستیکی گفتار طراحی شده‌اند. آزمایشگاه تحلیل اکوستیکی صدا مستقر در گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی مجهز به مجموعه سخت‌افزار  و نرم‌افزار Speech Studio ساخت شرکت لارنگوگراف می‌باشد که به‌طورخاص برای اندازه‌گیری‌های عینی و دقیق صوت طراحی شده‌اند. با استفاده از این دستگاه پردازشگر لارنگوگراف موج لارنگوگراف (EGG) همراه با شکل موج اکوستیکی را نمایش می‌دهد. این مجموعه امکان تجزیه و تحلیل اکوستیکی در خلال تولید واکه‌های کشیده و گفتار پیوسته را فراهم می‌کند. همچنین امکان نمایش همزمان اسپکتوگراف (طیف‌نگار)، فرمنت، بهره انسداد (QX) و فرکانس پایه (FX) وجود دارد.
علاوه‌ بر این در این آزمایشگاه از نرم‌افزار (Praat (Boersma & Weenink جهت تجزیه و تحلیل اکوستیکی نمونه‌های گفتاری استفاده می‌شود. برنامه فوق یک بسته نرم‌افزاری رایانه‌ای برای تحلیل علمی گفتار از نظر اکوستیکی و آواشناختی است که به صورت رایگان از طریق وب‌سایت http://www.fon.hum.uva.nl/praat/ قابل دریافت است. نرم‌افزار فوق یک ابزار بسیار قابل‌انعطاف برای تحلیل گفتار است که طیف وسیعی از روش‌های استاندارد و غیراستاندارد شامل تحلیل اسپکتوگرافی، تحلیل تولیدی، تحلیل اکوستیکی و شبکه‌های عصبی را پوشش می‌دهد.

اهداف آزمایشگاه
آزمایشگاه تحلیل اکوستیکی صوت جهت تامین اهداف آموزشی گروه گفتاردرمانی در قالب ارائه واحد آزمایشگاه گفتار به دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعال است. علاوه بر این، از آزمایشگاه فوق جهت تامین اهداف پژوهشی گروه در قالب طراحی و اجرای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و طرح‌های تحقیقاتی در جمعیت بهنجار و بیماران مبتلا به مشکلات صوت نیز استفاده می‌شود. تاکنون کلیه فعالیت‌های صورت‌گرفته در این آزمایشگاه با استفاده از نرم‌افزار Praat انجام شده است؛ فقط در یک دوره زمانی کوتاه از مجموعه  Speech Studioبرای تدریس واحد آزمایشگاه گفتار در مقطع کارشناسی ارشد استفاده شده است. گروه گفتاردرمانی درنظر دارد استفاده از این دستگاه را برای تامین اهداف آموزشی گروه در دوره تحصیلات تکمیلی مجددا راه‌اندازی کند.

عناوین پایان‌نامه‌ها
فارسی
1. فغانی ابوخیل مریم. بررسی مقایسه‌‍‌ای ویژگی‌های اکوستیک و ادراکی صوت آموزگاران زن براساس میزان شکایت‌های صوتی، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 1391.
2. موسوی سیده زهره. تاثیر راهنمایی شناختی بر شاخص‌های اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار و کم‌شنوای 12-8 ساله. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 1394.

انگلیسی
1. Faghani Abukeili M .Comparing the acoustic and perceptual voice parameters in female teachers based on the voice complaints. Thesis in Speech Therapy in MSc, School of Rehabilitation, TUMS, 2012.

2. Mousavi SZ. The effect of cognitive cueing on the acoustic parameters of speech prosody in 8 -12 years old normal children. Medical research. Thesis in Speech Therapy in MSc, School of Rehabilitation, TUMS, 2015.

عناوین مقالات
فارسی
1.  فغانی ابوخیل مریم، سیده مریم خدامی، شهره جلایی. بررسی مقایسه‌‍‌ای ویژگی‌های اکوستیک و ادراکی صوت آموزگاران زن براساس میزان شکایت‌های صوتی. مجله شنوایی‌شناسی. 1393. 23 (1): 49-40.

2. موسوی سیده زهره، سیده مریم خدامی، یحیی مدرسی، محمد کمالی، میشل درینان، نادر فداکار، سجاد نجم‌الدینی، نسرین عباسقلی‌زاده. تاثیر راهنمایی شناختی بر شاخص‌های اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار 12-8 ساله. طب توانبخشی. 1394. 4 (1): 81-72.

انگلیسی
1. Tarazani M, Khoddami SM, Jalaie Sh, Talebian Moghadam S, and Akbari M. The correlation between Voice Handicap index and specific acoustic measures in patients with Muscle Tension Dysphonia. Thrita Journal of Medical Sciences. 2103; 2 (1):24-28.

2. Faghani Abukeili M, Khoddami SM, Jalaie Sh. Comparison between the acoustic and perceptual voice parameters in female teachers based on the voice complaints. Bimonthly Audiology. 2014; 23 (1): 40-49.[Persian]

3. Mousavi SZ, Khoddami SM, Modaresi Y, Kamali M, Drinnan M, Fadakar N, Najmedini S, and Abbasgholizade N. The effect of cognitive cueing on the acoustic parameters of speech prosody in 8-12 years old normal children. Rehabilitation Medicine. 2015; 4 (1):  81-72. [Persian]

عناوین طرح‌های تحقیقاتی
فارسی
1. خدامی سیده مریم. بررسی همبستگی بین ارزیابی توافقی شنیداری ادراکی صوت (اتشا) با اندازه¬گیری¬های آکوستیک در اختلالات صوت و صوت بهنجار. 1392 (خاتمه‌یافته).

انگلیسی
1. Khoddami SM. Correlation between the Persian version of CAPE-V and the acoustic measurements in voice disorders and normal voice. 2013 (Finished).
 
تنظیمات پس زمینه