اتیسم شرحی بر ارزیابی ارتباط
1402/07/10
اتیسم شرحی بر ارزیابی ارتباط
نویسنده یا مترجم : دکتر هوشگ دادگر

اختلال طیف اتیسم اختلالی رشدی-عصبی است که از طریق دو معیار تشخیصی؛ نقص در مهارت های ارتباطی- اجتماعی و وجود رفتارها،علایق و فعالیت های تکراری و محدود تشخیص داده می شود.

از همان توصیفات اولیه از اتیسم، نواقص ارتباطی به عنوان ویژگی اصلی اتیسم در نظر گرفته می شود که البته تاکید بر جنبه های مختلف ارتباط در اتیسم در طی سال ها تغییر کرده است.

با این وجود آسیب در ارتباط همچنان به عنوان شرط اصلی برای تشخیص اتیسم باقی مانده است.

می دانیم که مشارکت در تبادلات ارتباطی با دیگران در بافت های اجتماعی یک توانایی بسیار مهم بشرمی باشد و این موضوع بر توانایی ما در شکل دهی روابط و شرکت در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تاثیر می گذارد.

بنابراین بهبود مهارت های ارتباطی-اجتماعی در این افراد یکی از اهداف مهم برای مداخلات می باشد.

بدون شک می دانیم که برنامه ریزی برای رسیدن به چیزی که می خواهیم بسیار مهم است و داشتن نقشه راه ما را قدم به قدم به اهدافمان نزدیک می کند. در سفر ارائه خدمات به افراد دارای اختلال طیف اتیسم، این کار با ارزیابی و ترسیم نیم رخی از نقاط قوت و ضعف فرد آغاز می شود. سپس می توانیم اولویت ها و استراتژی های خود را بسازیم. هدف نهایی ارزیابی در این مسیر، تعیین نیازهای فرد دارای اتیسم و ایجاد سیستم ارتباطی مناسب برای این فرد است.

این کتاب دارای 6 فصل است. در فصل اول مفاهیم ارتباط، زبان و گفتار مورد بحث قرار گرفته اند. شما در آخر این فصل قادر خواهید بود بین این مفاهیم تمایز قائل شوید. در فصل دوم به بررسی عمده ترین انواع ارزیابی ها پرداخته شده و برای درک بیشتر، از هر نوع ارزیابی مثال هایی آورده شده است. در فصل سوم روند تشخیص نوزدان و نوپایان  دارای اختلال طیف اتیسم و معیارهای تشخیصیاختلال مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه برای اینکه بتوانید به خوبی افراد دارای اتیسم را ارزیابی کنید، ابتدا باید در فصل چهارم  با ارزیابی بر اساس مدل رشدی آشنا شوید و سپس در فصل پنجم، در چگونگی ارزیابی ویژگی های گفتاری، زبانی و ارتباطی در اختلالطیف اتیسم مهارت یابید. در فصل ششم به اهمیت محیط ارتباطی و سبکهای تعاملی با این افرادپرداخته می شود.