متن مورد نظر خود را جستجو کنید
مشخصات کلی برنامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته شنوایی شناسی

تعریف رشته
رشته شنوایی شناسی شاخه ای از علوم توانبخشی است که در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته آن فراگیرنده براساس برنامه ای مدون آموزش می بیند تا بر اساس آخرین اصول علمی و روش ها و امکانات موجود با تدبر و پژوهش در حیطه های مختلف شنوایی شناسی از جمله پیشگیری، تشخیص، مشاوره و توانبخشی و آموزش آنها، به ارتقاء سطح سلامت سیستم شنوایی و تعادل افراد جامعه کمک کند.

تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید
از آنجا که رشته شنوایی شناسی از جمله رشته های علوم توانبخشی است که تکمیل کننده حلقه ارائه خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان توانبخشی است، خوشبختانه امروزه توانسته است همگام با دیگر رشته های علوم توانبخشی پاسخگوی نیازمندان کشور باشد.
مقطع کارشناسی ارشد شنوایی شناسی چند سال پس از آغاز مقطع کارشناسی آن که بصورت شنوایی - گفتار بود (مقطع کارشناسی در طول جنگ جهانی دوم شکل گرفت) در ایالات متحده تأسیس شد و پس از آن به سرعت در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، انگلستان و هند گسترش یافت. با توجه به گسترش روز افزون مباحث نظری و بالینی در حیطه های پیشگیری، تشخیصی و توانبخشی این رشته ، به منظور کارآیی تخصصی تر فارغ التحصیلان مقاطع بالاتر و رفع نیازهای بهداشتی جامعه و ارتقاء سطح سلامت در کشورهای پیشرفته از جمله ایالات متحده علاوه بر دکترای تخصصی شنوایی شناسی (Ph.D. in Audiology) از اوایل دهه 1990 دکترای شنوایی شناسی بالینی (Audiology Doctorate, AU.D.) مطرح شده است.
مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته شنوایی شناسی در ایران از سال 1371 با هدف ارتقاء توانایی های آموزش و پژوهش فراگیران در حیطه های مختلف شنوایی شناسی به منظور رفع مشکلات بهداشتی مربوط به سیستم شنوایی و تعادل افراد جامعه تاسیس شد و در سال 1386 برنامه آموزشی این رشته در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D.) نیز به تصویب رسیده است.

ارزش ها و باورها (Values) (فلسفة برنامه)
گروه شنوایی شناسی دانشکده های توانبخشی براساس باورهای دینی مبنی بر حضانت از جسم و جان افراد جامعه باتوجه به نقش و اهمیت حیاتی شنوایی در یادگیری زبان گفتار و مهارت های ارتباطی (communication skills) و نیز ارتقاء سطح سلامت که از مهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی و اولویت های برنامه های آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، برنامه آموزشی خود را در حیطه های پیشگیری و حفاظت از شنوایی، تشخیص و توانبخشی، آموزش و مشاوره تدوین می کنند تا با تربیت افراد مجرب و متعهد در حیطه علوم نظری و بالینی رشته شنوایی شناسی با پژوهش و اتخاذ تدابیر مناسب، نیازهای بهداشتی جامعه را در زمینه شنوایی و تعادل مرتفع نماید.

رسالت (Mission)
رسالت این رشته تربیت دانش آموختگانی است است که با کسب توانایی های مربوطه بخصوص آموزشی و پژوهشی ضمن همکاری با سایر رشته ها و با بهره گیری از روش ها و تکنیک های پیشرفته رایج و غیر تهاجمی قادر به انجام موارد ذیل باشند:

- ارتقاء سطح آگاهی، بهداشت و سلامت شنوایی و تعادل افراد جامعه

- پیشگیری از بروز اختلالات شنوایی و حفاظت آن

- ارزیابی و تشخیص اختلالات سیستم شنوایی و تعادل

- توانبخشی اختلالات شنوایی و تعادل و مشاوره

چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی(Vision)
چشم انداز این رشته، دانش آموختگانی خواهند بود که با توانایی های کسب کرده در حیطه های آموزشی و پژوهشی ضمن همکاری با سایر رشته ها و با بهره گیری از روش ها و تکنیک های پیشرفته رایج و غیر تهاجمی قادر ارتقاء سطح آگاهی و سلامت شنوایی و تعادل، پیشگیری از بروز مشکلات شنوایی و حفاظت آن، ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل، توانبخشی اختلالات شنوایی و تعادل و مشاوره بپردازند.

اهداف کلی رشته (Aims)
اهداف کلی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته شنوایی شناسی تربیت افرادی است است که ضمن همکاری با سایر رشته ها بتوانند توانایی های زیر را داشته باشند.
*توانایی برنامه ریزی و انجام پژوهش در کلیه حیطه های پیشگیری، تشخیصی و توانبخشی اختلالات شنوایی و تعادل
* توانایی پیشگیری از اختلالات شنوایی و تعادل
* توانایی تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل
* توانایی طراحی و اجرای پروتکل های توانبخشی شنوایی برای گروه های مختلف
*آموزش دوره های کارشناسی رشته و صاحبان حرف پزشکی و ارائه خدمات آموزشی برای گروه های خاص نظیر افراد کم شنوا
* توانایی انجام مشاوره در حیطه های پیشگیری و حفاظت، تشخیصی و توانبخشی اختلالات شنوایی و تعادل

نقش دانش آموختگان در برنامه آموزشی (Role Definition)
- نقش های فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته شنوایی شناسی عبارتند از:

الف) آموزشی ب) پژوهشی ج) پیشگیری و حفاظت شنوایی د) تشخیصی ه) درمان توانبخشی و) مشاوره ز) مدیریت.

وظایف حرفه ای دانش آموختگان (Task Analysis)
کارشناس ارشد شنوایی شناسی علاوه بر شرح وظایف خود درمقطع کارشناسی،وظایف ذیر را نیز عهده دار است:
در نقش پیشگیری و حفاظت شنوایی: طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری و حفاظت شنوایی در گروه های مختلف
در نقش تشخیصی: مهارت در انجام آزمون های مختلف رفتاری و الکتروفیزیولوژیک در تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل
در نقش درمان توانبخشی: مهارت در انجام روش های مختلف توانبخشی شنوایی و تعادل در جمعیت های خاص
در نقش آموزشی:ارائه خدمات آموزشی به صاحبان حرف پزشکی و گروه های خاص نظیر افراد کم شنوا
در نقش مدیریت:مدیریت پروژه های پژوهشی، برنامه ریزی و اداره برنامه های پیشگیری، تشخیصی و توانبخشی شنوایی و تعادل
در نقش مشاوره:ارائه مشاوره به سازندگان و طراحان تجهیزات شنوایی و تعادل
در نقش پژوهشی: انجام پژوهش های مختلف بنیادی و کاربردی در حیطه شنوایی و تعادل

استراتژی های اجرایی برنامه آموزشی
برنامه آموزشی رشته شنوایی شناسی مبتنی براستراتژی های زیر است:
- ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه (Community Oriented)
- حل مشکلات (Problem solving)
- آموزش فعالیت در محیط کاری واقعی با استفاده از فنون جدید آموزشی توسط تلفیقی از محوریت دانشجو و مدرس(integration of student center and teacher center)فراهم می شود و در عین حال بر
- خودآموزی (Self study)
- یادگیری مستمر(Life long Education)
- آینده نگری.
- وبالاخره، در آموزش چگونگی ارائه خدمات شنوایی شناسی تأکید بر وظایف حرفه ای و آموزش مبتنی بر جامعه

رشته های مشابه درداخل کشور
وجود ندارد

رشته های مشابه در خارج از کشور
رشته هایی با عنوان Electrophysiology و Neuro cognitive و Communication Disorders وجود دارد و در دهه اخیر دکترای شنوایی شناسی بالینیAudiology Doctorate در ایالات متحده امریکا تأسیس شده است.

شرایط مورد نیاز برای راه اندازی رشته
بر اساس مصوبات دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی می باشد.

موارد دیگر (مانند بورسیه)
ندارد
 
 
 
تنظیمات پس زمینه